Maak hulp in de laatste levensfase bespreekbaar.

Als verwijzer speel je een cruciale rol in het verbeteren van de zorg tijdens de laatste levensfase. Door Noaberhulp vroegtijdig te betrekken, kun je helpen overbelasting bij mantelzorgers voorkomen en zorg je voor essentiële nachtelijke ondersteuning door onze ervaren vrijwilligers.

Alle informatie voor Verwijzers

– Wil je meer weten over Noaberhulp, onze hulp of heb je andere vragen? Dan komen wij graag in contact. Schroom dan ook niet en neem
vrijblijvend contact met ons op.

‘Ik heb mijn man in zijn laatste weken geen moment alleen hoeven laten. Door de aanwezigheid van de “Noabers” kon ik een uurtje met de hond gaan wandelen, me eens uitgebreid douchen of ‘s nachts gaan slapen en daardoor de accu opladen.

Wat kun je verwachten van Noaberhulp?

Benadering

Als je merkt dat een mantelzorger dreigt overbelast te raken, kun je Noaberhulp benaderen. Het is belangrijk om Noaberhulp al te noemen tijdens het ACP-gesprek.

Ondersteuning

Onze vrijwilligers waken voornamelijk ‘s nachts, zodat mantelzorgers kunnen rusten. Voor medische handelingen kunnen ze altijd rekenen op de oproepbare nachtdienst, die altijd achterwacht heeft.

Ervaring

Onze vrijwilligers hebben ervaring met de stervensfase. Ze kunnen mantelzorgers aanvullende informatie geven over het proces en ondersteuning bieden in deze zware periode.

Inzet

Vrijwilligers worden ingezet in de laatste levensfase. We ondersteunen 2-3 nachten per week, samen met familie of andere organisaties. Als er sprake is van palliatieve sedatie, proberen we zelfs tot het einde een vrijwilliger beschikbaar te stellen.

Veel gestelde vragen

• Noaberhulp is actief in:

• Zutphen (Zutphen, Warnsveld)
    • Lochem (Lochem, Almen, Barchem, Eefde, Epse, Gorssel, Harfsen, Joppe, Laren)
    • Gedeelte Bronckhorst (Vorden en Steenderen)
    • Brummen (Centrum)

Wie buiten dit gebied woont kan via www.vptz.nl in contact komen met de vrijwilligersorganisatie bij u in de eigen omgeving.

• Iedereen die thuis de zorg heeft voor een stervende kan een beroep op ons doen of informatie inwinnen over wat Noaberhulp kan betekenen. Onze coördinatoren gaan in een kennismakings-gesprek na hoe Noaberhulp u in uw situatie kan ondersteunen. De praktijk leert dat mantelzorgers vaak lang wachten voordat ze contact met ons opnemen. Het is emotioneel een grote stap om ons in te schakelen. Want door Noaberhulp te bellen erkent u als het ware dat het einde van uw dierbare dichtbij is.

Toch vinden de mensen die ons bellen, het meestal jammer dat ze dat niet eerder hebben gedaan. Onze hulp wordt als zeer waardevol ervaren. Soms komen onze vrijwilligers meteen na het kennismakingsgesprek al helpen. Soms duurt het nog een tijdje voordat onze hulp echt nodig is. Vaak is het al een hele geruststelling te weten dat er toegewijde mensen beschikbaar zijn die kunnen inspringen wanneer de zorg te zwaar wordt.

• Onze inzet is gratis!

Onze kosten zijn aanzienlijk. Deels worden die gedekt door een subsidie van het ministerie van VWS. Voor het overige zijn wij afhankelijk van giften. Daarom zijn donaties van harte welkom op rekening NL23 RABO 0386710317 van Stichting tot steun aan het werk van Stichting Terminale Thuiszorg ‘Noaberhulp’.

Noaberhulp inschakelen is gratis!

Onze hulp is helemaal gratis, dankzij de geweldige inzet van onze vrijwilligers. We maken wel degelijk kosten, maar een deel daarvan wordt gedekt door subsidie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Voor het overige deel vertrouwen we op giften. Zonder jouw steun zouden we ons belangrijke werk niet kunnen doen. Daarom willen we jou, en alle andere donateurs en sponsoren van Noaberhulp Zutphen, hartelijk bedanken. Zou je ook willen bijdragen aan ons doel?

Vrijwilliger worden?
Wil je vrijwilliger worden bij Noaberhulp? Jouw betrokkenheid en gevoel van verantwoordelijkheid staan voorop. Onze diensten zijn altijd in overleg maar vinden vooral ‘s avonds en ‘s nachts plaats.

Draag op een zinvolle manier bij aan de wereld door ondersteuning te bieden tijdens de laatste levensfase.