Jij kan het verschil maken.

Bij Stichting Noaberhulp bieden we een unieke vorm van vrijwilligerswerk waarbij jouw tijd en aanwezigheid het meest waardevol zijn. Je hoeft geen ervaring in de zorg te hebben om een significante bijdrage te leveren aan de ondersteuning van mensen in hun laatste levensfase.

Alle informatie voor Vrijwilligers

Wil je meer weten over wat het vrijwilligerswerk voor Noaberhulp inhoudt? Lees dan hier alles over de betrokken, vrijwillige steun die wij bieden in mantelzorg tijdens de laatste levensfase.

Jouw betrokkenheid en gevoel van verantwoordelijkheid staan voorop. Er zijn veel redenen waarom je dit waardevolle werk zou willen doen, maar wat ons allemaal verbindt, is de wens om op een zinvolle manier bij te dragen aan de wereld.

Hoe meld je je aan?

We zijn vooral op zoek naar vrijwilligers voor nachtdiensten en mensen die in het hele werkgebied ingezet kunnen worden. Als je geïnteresseerd bent in het werk van Noaberhulp, kun je eerst meer informatie opvragen en/of een kennismakingsgesprek aanvragen.

‘Ik heb mijn man in zijn laatste weken geen moment alleen hoeven laten. Door de aanwezigheid van de “Noabers” kon ik een uurtje met de hond gaan wandelen, me eens uitgebreid douchen of ‘s nachts gaan slapen en daardoor de accu opladen.

Wat kun je verwachten van Noaberhulp?

1

Bij Noaberhulp hoef je geen zorgachtergrond te hebben. Aanwezigheid is het belangrijkste. Als je over vervoer beschikt en periodiek beschikbaar bent om ingezet te worden als vrijwilliger voor nachtwaken, dan kun je de eerste stap zetten door je aan te melden voor een kennismakingsgesprek.

2

Als vrijwilliger bij Noaberhulp ben je in de eerste plaats een waakvrijwilliger. Je stelt je beschikbaar voor één nacht of twee dagdelen per week, wat in de praktijk neerkomt op 10 tot 30 keer per jaar.

3

Voorafgaand aan het sluiten van een overeenkomst met Noaberhulp volg je een introductiecursus en ontvang je voortdurende begeleiding van onze coördinatoren.

4

We organiseren Noaberavonden waar vrijwilligers hun ervaringen kunnen delen en hun kennis kunnen vergroten samen met collega’s.

5

Je zult toegang hebben tot de VPTZ Academie vanuit de landelijke organisatie, waar je verdiepingscursussen kunt volgen.

Veelgestelde vragen

• Wanneer je interesse toont in vrijwilligerswerk bij Noaberhulp, start het proces met een kennismakingsgesprek met onze coördinatoren. Tijdens dit gesprek worden potentiële vrijwilligers geïnformeerd over wat vrijwillige terminale thuiszorg in de praktijk inhoudt.

Vervolgens volgt een basiscursus bestaande uit negen bijeenkomsten. In deze cursus wordt onder andere aandacht besteed aan zorg rondom het bed, verschillende stervensfasen en communicatieve vaardigheden. De cursus wordt afgesloten met een individueel evaluatiegesprek met de coördinatoren, waarbij eventuele vragen van de vrijwilliger worden beantwoord en wordt vastgesteld of de kandidaat geschikt is voor het werk van Noaberhulp.

• Om de vaardigheden van onze vrijwilligers op peil te houden en te vergroten, bieden we jaarlijks bijscholing aan tijdens cursussen die speciaal voor vrijwilligers worden georganiseerd en op hun behoeften worden afgestemd.

Daarnaast vinden vrijwilligers het vaak prettig om ervaringen met elkaar uit te wisselen. Daarom organiseren we regelmatig Noaberavonden (vrijwilligersavonden), onder leiding van de coördinatoren. Tijdens deze avonden delen vrijwilligers ervaringen en worden er sprekers uitgenodigd die thema’s bespreken die relevant zijn voor vrijwillige terminale thuiszorg.

Op deze manier blijven onze vrijwilligers continu leren van elkaar en andere professionals. Deze avonden vinden plaats in een monumentale zaal in de Zutphense binnenstad, die ons gratis ter beschikking wordt gesteld door de Zutphense afdeling van de Odd Fellows. Daarnaast organiseren we jaarlijks een uitstapje om de samenwerking te stimuleren.

Noaberhulp inschakelen is gratis!

Onze hulp is helemaal gratis, dankzij de geweldige inzet van onze vrijwilligers. We maken wel degelijk kosten, maar een deel daarvan wordt gedekt door subsidie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Voor het overige deel vertrouwen we op giften. Zonder jouw steun zouden we ons belangrijke werk niet kunnen doen. Daarom willen we jou, en alle andere donateurs en sponsoren van Noaberhulp Zutphen, hartelijk bedanken. Zou je ook willen bijdragen aan ons doel?

Vrijwilliger worden?

Wil je vrijwilliger worden bij Noaberhulp? Jouw betrokkenheid en gevoel van verantwoordelijkheid staan voorop. Onze diensten zijn altijd in overleg maar vinden vooral ‘s avonds en ‘s nachts plaats.

Draag op een zinvolle manier bij aan de wereld door ondersteuning te bieden tijdens de laatste levensfase.